Despre circuitul și gestionarea banilor la vârste mici

MOD DE VIAȚĂ

Am vorbit în primele 2 articole mai mult despre autoeducarea noastră ca părinți, despre modele comportamentale, despre principii, obiceiuri și valori, de unde vin banii și cum facem rost de ei, mai pe scurt despre educația financiară privită ca un mod de viață.

Raportându-mă la vârsta Ghidușei, la acțiunile și discuțiile pe care le am cu ea referitor la bani, voi aduce în discuție modul cum învață și cum o îndrum să-și gestioneze singură banii. Este un subiect de interes la noi acasă, poate și pentru tine.

ATITUDINEA TRANSPARENTĂ

Din dorința de a-i dezvolta capacitatea de a gestiona singura banii si pentru a înțelege importanța muncii, aducem în discuție din când în când acest subiect ca o conversație naturală.

Dezvoltăm sau cumpăram jocuri și cărți ce o ajută să înțeleagă cât mai ușor circuitul, valoarea și importanța deciziilor pe care le luăm.

ÎNVĂȚARE  PRIN PRACTICĂ SUSȚINUTĂ

Așa cum spuneam și în articolul precedent, educația financiară este un proces de durată ce se întinde pe parcursul întregii vieți.

Cea mai ușoară modalitate de a-i învăța pe cei mici să înțeleagă cum se câștigă și cum se folosesc banii, este să-i câștige și să-i gestioneze chiar ei.

Privit în ansamblu, câștigul banilor pare a fi destul de abstract si dificil de legat de vârsta reala la 5-6 ani, însă nu imposibil.

GESTIONAREA BANILOR

Uneori e greu și pentru un adult să o facă, dar oare cum este pentru un copil?

Din experiența de noastră, vă spun că este util ca cel mic să fie lăsat să-și gestioneze și în același timp să-și și asume consecințele propriilor decizii, discutate desigur pentru a putea înțelege ce face.

Indiferent că este vorba de economii, dorințe, sau nevoi, copiii înțeleg foarte bine de mici, că banii joacă un rol important în viața noastră zilnică și că în funcție de cum îi gestionăm, putem privi mai târziu viața liber sau ne putem pune singuri bariere financiare, din necunoaștere sau principii greșite.

ORGANIZAREA BANILOR

Pentru mai multă claritate, o să vă povestesc cum a ales Ghidușa să-și organizeze economiile.

Își creionase în cap idei din lecturile citite și atunci când vizitam câte un magazin împreună, dorința ei era să cumpărăm o pușculiță, încă una și încă una, până a ajuns la 5 pușculițe.

“Acum e timpul să acționez” îmi spune într-o seară. Cu o precizie exacta, sparge porcușorul cel roz de ceramică în care își tot punea banii pe care îi primea de la noi pentru diverse treburi, de la colindat sau cadou de la bunici, apoi aliniază cele 5 pușculițe noi.

Fac ochii mari si aștept cu nerăbdare să văd ce idee are si ce credeți? Mă roagă să scriu pe bilețele mici, exact în ordinea dictată de ea și chiar insistă să nu mă abat de la această ordine:

ECONOMII, DONAȚII, NEVOI, DORINȚE, CĂLĂTORII

Acesta este modul în care, după câteva lecturi, jocuri de rol, discuții și exemple, a ales un copil la mai puțin de 6 ani, să-și organizeze și gestioneze resursele.

Cu o mândrie de îmi ieșea inima din piept, am scris 5 bilețele și le-am lipit împreună pe cele 5 pușculițe, pe care le are și astăzi și în care împarte fiecare bănuț primit, în funcție de ce crede ea că reprezintă o prioritate.

  1. ECONOMII

Pe măsură ce discuțiile noastre au avansat și ea a început să mai crească, a realizat că fiecare lucru are valoare, că unele lucruri sunt mai ieftine, altele mai scumpe și că pentru fiecare avem nevoie de bani.

Pentru “economii” a ales cel mai gras si mai mare purceluș, iar acolo direcționează cea mai mare parte din bani.

Ne-a spus ca acei bani îi va folosi pentru ceva important pentru ea sau pentru noi.

I-am sugerat sa-i mutăm în contul de economii bancar atunci când porcușorul se va îngrășa, dar pentru că nu-i este încă foarte clar cum funcționează acel cont, ea a decis că se mai gândește, iar eu am concluzionat că este momentul potrivit să achiziționăm un joc, cu ajutorul căruia va înțelege mecanismul mai bine.

  1. DONAȚII

Donațiile fac parte din obiceiul familiei, iar ea a perceput generozitatea ca pe ceva normal și a integrat cu ușurință chiar pe al doilea loc în ierarhia ei, dorința de a ajuta și alți copii mai puțin norocoși ca ea. Pentru donații a ales o pușculiță la al cărei conținut poate să ajungă oricând pentru că, o citez:” nu știi când un om are nevoie de ajutorul tău”.

  1. NEVOI

Implicându-se în realizarea listei de cumpărături, a învățat care sunt necesitățile unui om. Noi toți avem nevoie de hrană, ce poate fi satisfăcută cumpărând alimente, de haine, de sănătate (servicii ce au un preț și ele), de educație (momentan știe că investim în cărți și școală) și o locuință. Toate aceste nevoi, bunuri, servicii costă și le putem satisface prin muncă.

  1. DORINȚE

O încurajez pe Ghidușă să-și definească dorințele și mai ales să-și definească vise mărețe pentru a o determina să-și dorească să economisească pentru visele ei, să creadă în ea și în ceea ce poate acum pentru jucării sau diverse plăceri copilărești și mai târziu pentru îndeplinirea viselor mari.

Deși este mică, a înțeles că dorințele pot fi împlinite în primul rând prin muncă. Știe că munca noastră este răsplătită și nu ezită să facă cu plăcere orice muncă o rog: udă flori, șterge praful, ajută un bătrân și nu pentru a primi neapărat recompense, pentru că nu le primește întotdeauna ci doar din când în când ca o surpriză și pentru ca bucuria și aprecierea ei să fie pe măsură. O face pur și simplu ca o activitate plăcută, pentru a petrece timp alături de cei dragi, ca pe o activitate recreativă, ca pe o responsabilitate ce-i dă satisfacția propriilor realizări.

Îi arăt că o admir și simt cum înflorește acel sentiment de încredere în ea însăși, pentru că poate să facă ceva de care ea este mândră în primul rând și mai apoi noi.

Nu vă imaginați că o punem să muncească pentru orice îi cumpăram. Sunt “exerciții” educative desprinse din viața de zi cu zi, exemple menite să o ajute să înțeleagă mai bine circuitul si valoarea banilor, sunt activități care îi plac, o dezvoltă, îi oferă satisfacție, iar grija pe care o are pentru acel obiect cumpărat din economiile ei, e înzecit mai mare decât pentru o jucărie poate mai scumpă oferită de noi părinții

5.CĂLĂTORII

Ultima pușculiță e destinată călătoriilor. Îi place să exploreze locuri noi cât mai des și cunoaște în același timp că și aceste excursii au un cost.

Nu am vorbit foarte mult în familie despre costul vacanțelor, dar am vorbit despre importanța călătoriilor, un aspect important și pentru ea atâta timp cât a ales să economisească pentru acest scop. Un scop pe care îl susținem ca și formă de relaxare, cunoaștere și mai ales dezvoltare.

După un timp, “călătoriile”, ”dorințele” și “nevoile” nu și “donațiile”, au fost transferate în pușculița cu economii, pe care a spart-o într-o zi când noi nu eram acasă, iar atunci când am intrat pe ușă ne-a oferit banii să-i folosim pentru noua căsuță despre care știe că urmează să o cumpărăm.

Ce a înțeles ea din tot acest exercițiu în timp? Că plăcerile și dorințele imediate pot fi amânate pentru realizarea unei nevoi mai mari. Am acceptat cu emoție economiile ei, pentru satisfacția realizării ei, am felicitat-o  pentru inițiativă și dorința de implicare și i-am dăruit o nouă pușculiță în care i-am pus fără să vadă banii dăruiți de ea.

Gestionarea și organizarea economiilor trebuie făcută chiar de cei mici, așa cum simt ei, iar noi rămânem în rolul de ghid. E important să învețe cum să îi gestioneze, să învețe să ia decizii și chiar dacă uneori nu sunt cele mai inspirate, învață din asta că uneori o alegere mai puțin bună, are și consecințe.

Din tot acest carusel și circuit al banilor, ghidați corect, copiii învață despre responsabilitate, răbdare, generozitate, implicare, respectul de sine dar și pentru cei din jur, învață că atât lucrurile cât și munca au valoare, învață să fie conștienți și că pot amâna anumite dorințe pentru realizarea unei nevoi mai mari, dar cel mai important, învață că pot fi creatorii propriilor vise și valori.

Citește și:

EDUCAȚIA FINANCIARĂ TIMPURIE ÎNCEPE ACASĂ

ABC FINANCIAR PENTRU PITICI/ CE SUNT, CUM ÎI FOLOSIM ȘI DE UNDE VIN BANII

Mă bucur că ai ajuns până aici. Eu sunt Ileana și îmi doresc să creez un spațiu de comunicare și schimb de experiențe, menit să inspire și să ajute, bazat pe educație, respect și empatie.

Dacă tu crezi că ceea ce scriu ar putea ajuta, nu ezita să dai share pe Facebook.

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Copyright Copilarie in Oglinda 2020 | Branding & Website realizate de Ama Mihaescu CREATIVE STUDIO 

Scroll To Top